I dette blogginnlegget skal jeg reflektere litt rundt arbeidet mitt med å lage plakat. Det er en vanlig skrivefeil idag at ord som skal skrives i ett, blir skrevet i to ord. I plakaten min får man se ulike eksempler på det.
![]() |
Bilde hentet her |
Ananasringer
eller
Ananas ringer?
Plakaten min omhandler emnet særskriving. Særskriving vil si deling av flerleddede, faste uttrykk i skriftlig fremstilling på norsk. Å dele sammensatte ord i frittstående ord er en utbredt feil, men er ikke nødvendigvis feil i alle tilfeller. I plakaten min forsøker jeg å visualisere dette for elevene, ved å bruke bilder av meg selv i ulike praktiske situasjoner, Intensjonen med bildene i plakaten, er å vise elevene og andre at det eksempelvis er stor forskjell på "spisebord" og "spise bord", "underbukse" og "under bukse", "tørkepapir" og "tørke papir".
Dusjhodet |
Dusj hodet |
Gjennom arbeidet med min egen plakat, ser jeg absolutt en stor verdi i denne måten å arbeide på. Underveis i prosessen synes jeg stadig det ble mer interessant og motiverende å lage plakat. Særskrivingsfeil er veldig aktuelt idag, og forekommer på flere områder. En kan bare ta det sosiale mediet "Facebook" som eksempel på det. Jeg overdriver ikke om jeg påstår å se særskrivingsfeil flere ganger i uken der, enten i statusoppdateringer, kommentarfelt eller i andre delte artikler. Ved å visualisere ulike særskrivingsfeil for elevene gjennom f.eks. en plakat som jeg har lagd, kan elevene i større grad oppmuntres til å overvåke egen skriveprosess. Ved å samtale med elevene om emnet, og se på enda flere eksempler på særskrivingsfeil som kan oppstå, kan det bidra til at elevene jobber med å luke bort eventuelle særskrivingsfeil.