Totalt antall sidevisninger

tirsdag 30. september 2014

Digitale ferdigheter i norskfaget

Bilde hentet her
Digitale ferdigheter i norsk er å bruke digitale verktøy, medier og ressurser for å innhente og behandle informasjon, skape og redigere ulike typer tekster og kommunisere med andre. I denne sammenhengen er det viktig å kunne vurdere og bruke kilder på en bevisst måte. Utviklingen av digitale ferdigheter er en del av lese- og skriveopplæringen i norskfaget, og innebærer å finne, bruke og etter hvert vurdere og referere til digitale kilder i skriftlige og muntlige tekster, og selv produsere stadig mer komplekse tekster. Videre innebærer det å utvikle kunnskap om opphavsrett og personvern, og ha en kritisk og selvstendig holdning til ulike typer digitale kilder.


I fjorårets praksis, observerte jeg elevene på 3.trinn mens de anvendte sine digitale ferdigheter på en fruktbar måte i norskfaget. Elevene jobbet med et storyline-prosjekt, der hver og en skulle skape en fiktiv person (en dukke). Dette prosjektet varte gjennom en skoleuke. Prosessen startet med at elevene fikk lage en pappdukke, der de selv fikk velge kjønn, navn, yrke, alder osv. Videre i prosessen skulle elevene produsere flere tekster om sin fiktive person. I og med at størrelsen på klassen var såpass stor, måtte klassen deles inn i 3 grupper. Gjennom storyline-prosjektet fikk hver elevgruppe minst en dobbeltime hver på datarommet. Det var uungåelig å legge merke til gleden blant elevene som fikk produsere sine tekster på datamaskin, i stedet for å skrive for hånd.

Bilde hentet her

Elevene som fikk arbeide med å skrive tekstene sine på datamaskinen, tok i bruk datamaskin som et digitalt verktøy. De aller fleste av elevene på trinnet tok også i bruk andre digitale verktøy innenfor det digitale verktøyet datamaskin. Med det tenker jeg blant annet på ulike produksjonsverktøy som skriveprogrammet Microsoft Word, i tillegg til PowerPoint, der man kan kombinere tekst og bilde i det samme dokumentet. Dette er digitale verktøy som elever kan produsere sin egen tekst i. Flere av elevene på trinnet brukte også google søkemotor, for å finne informasjon om f.eks. favoritt-fotballspilleren sin, hesterase og fakta om byen Bodø. Noen elever valgte også å hente bilder på nett, som de la ved i tekstdokumentet sitt. På den måten produserte noen av elevene sammensatte tekster, der de kombinerte bilde og tekst.


Bilde hentet her


Ved å bruke digitale verktøy på denne måten, kan det bidra til at elevene utvikler seg i norskfaget. Innenfor det digitale verktøyet datamaskin, er det flere muligheter som elever kan benytte seg av i skriveprosessen. Det kan jo f.eks. være skrifttype, størrelse på skrift og farge på skrift i skriveprogrammet Microsoft Word, bilder fra Internett og tjenester som "google søkemotor", som er et verktøy for å filtrere, lese og organisere store mengder informasjon.

4 kommentarer:

Unknown sa...

Så interessant å lese om erfaringer du har gjort deg i praksis rundt IKT og norskfaget. Akkurat som Håland(2010) skriver om lærerollen og eleven sin egen tekstutvikling, observerte kanskje du også at elevene var mer motiverte og engasjerte i tekstskapningen når de fikk skrive på PC? Her virker det som om elevene fikk mulighet til å bidra ut fra sine forutsetninger og faglige utvikling, tilpasset opplæring i praksis :)

Reidarious sa...

Ja, helt klart! :) Ut i fra mine observasjoner underveis i skriveprosessen til elevene på trinnet, var det tydelig å se at elevene var motiverte for å skrive på PC. Det virket som at engasjementet blant elevene, i stor grad skyldtes at de fikk produsere tekstene sine på datamaskinen.

Thomas sa...

Enda et godt eksempel på naturlig læring der IKT er katalysatoren. Svært interessant at det må teknologi til å for å gjøre læringsaktiviteten til elevens egen.

Reidarious sa...

Helt enig! Det er veldig interessant å reflektere over.