Totalt antall sidevisninger

fredag 17. oktober 2014

Blogg om plakat

    I dette blogginnlegget skal jeg reflektere litt rundt arbeidet mitt med å lage plakat. Det er en vanlig skrivefeil idag at ord som skal skrives i ett, blir skrevet i to ord. I plakaten min får man se ulike eksempler på det.

    Bilde hentet her








    Ananasringer
           eller
    Ananas ringer?











    Plakaten min omhandler emnet særskriving. Særskriving vil si deling av flerleddede, faste uttrykk i skriftlig fremstilling på norsk. Å dele sammensatte ord i frittstående ord er en utbredt feil, men er ikke nødvendigvis feil i alle tilfeller. I plakaten min forsøker jeg å visualisere dette for elevene, ved å bruke bilder av meg selv i ulike praktiske situasjoner, Intensjonen med bildene i plakaten, er å vise elevene og andre at det eksempelvis er stor forskjell på "spisebord" og "spise bord", "underbukse" og "under bukse", "tørkepapir" og "tørke papir". 

       Dusjhodet     
    Dusj hodet

    Gjennom arbeidet med min egen plakat, ser jeg absolutt en stor verdi i denne måten å arbeide på. Underveis i prosessen synes jeg stadig det ble mer interessant og motiverende å lage plakat. Særskrivingsfeil er veldig aktuelt idag, og forekommer på flere områder. En kan bare ta det sosiale mediet "Facebook" som eksempel på det. Jeg overdriver ikke om jeg påstår å se særskrivingsfeil flere ganger i uken der, enten i statusoppdateringer, kommentarfelt eller i andre delte artikler. Ved å visualisere ulike særskrivingsfeil for elevene gjennom f.eks. en plakat som jeg har lagd, kan elevene i større grad oppmuntres til å overvåke egen skriveprosess. Ved å samtale med elevene om emnet, og se på enda flere eksempler på særskrivingsfeil som kan oppstå, kan det bidra til at elevene jobber med å luke bort eventuelle særskrivingsfeil. 

7 kommentarer:

Unknown sa...

Herlig at du tok deg tida til å lage et par egne eksempler på slike skrivefeiler :) Å lage en multimodal tekst om slike temaer er også med på å gjøre elevene selv bevisste på slike ord og hvordan meningen blir en helt annen om man deler opp ord, kan jeg tenke meg iallefall.

Thomas sa...

Dette er en meget god tekst om et spennende og godt plakatprosjekt. Fantastisk at du lager dine egne illustrasjoner. Det siste avsnittet er god "musikk". Jeg leser deg slik at arbeidet med plakaten, i tillegg til trivselen med å kreere, skaper en sterkere bevissthet om emnet plakaten omhandler og om hvordan du skal få kurert elevene for særskriving.

Reidarious sa...

Takk for det, Inger Helen og Thomas! Særskrivingsfeil er en relativt vanlig feil idag, som fremkommer på flere ulike arenaer (nevnte blant annet Facebook i innlegget mitt). I plakaten jeg har laget har jeg brukt egne illustrasjoner. Dette har jeg blant annet gjort for at elevene skal være rustet til å overvåke sin egen skriveutvikling, og bli mer bevisste på orddelingen i tekstene sine.

Kristin sa...

Kjempefin vinkling! Fikk selv mange ideer til bilder på sammensatte ord :-) Tenker at denne tilnærmingen vil bevisstgjøre elevene på forskjellen mellom to adskilte ord kontra et sammensatt.

Reidarious sa...

Helt enig, Kristin! :-)

Una sa...

Veldig morsomt! Tror elevene dine vil bli svært bevisst på hvordan de skriver etter å ha sett dette :)

Reidarious sa...

Takk for det! :-)