Totalt antall sidevisninger

onsdag 17. september 2014

Barn leker med IKT

Bilde hentet her
En solfylt formiddag i sommer var jeg på besøk hos mine onkelunger på 7 og 8 år. Underveis i besøket skjedde det noe som fascinerte meg, både som onkel og fremtidig lærer. Ungene satt i fellesskap å utforsket en kalkulator. De la sammen 2 og 2, og fortalte undertegnede og de andre tilstede at 2 pluss 2 er lik 4. De la sammen flere tall, og spurte oss underveis eksempelvis om vi visste hvor mye 3 pluss 6 er. Som fremtidig lærer klarte jeg ikke la vær å spørre onkelungene mine om de kunne vist meg utregningen for 3 pluss 6, uten bruk av kalkulator. Dette gjorde de, og inntrykket mitt var at det ble enda mer interessant å leke seg videre på kalkulatoren, ved at de selv forsøkte å regne ut svaret først.

Bilde hentet her

Bilde hentet her

Det var fascinerende å observere gleden blant barna, mens de lekte seg med et digitalt verktøy i skolen. Ungene syntes det var gøy å leke seg med kalkulatoren, og tastet også inn store tall, for så å forsøke å lese de opp for hverandre. En "ufrivillig" prosess der det sannsynligvis skjedde læring! Dette er jo en metode man som forelder, onkel, bestemor, tante, eller uansett tittel kan teste på barn. Det er sjeldent man hører om barn som er påvirket i for ung alder til å bli nysgjerrige på tall, bokstaver eller siffer (også på tastaturet). Derfor er det i de fleste tilfeller positivt dersom man kan inspirere barn til å utforske digitale hjelpemiddel som kalkulator, datamaskin og ipad allerede når de går i barnehagen. IKT har blitt en viktig del av skolens virksomhet ved at grunnleggende ferdigheter i bruk av digitale verktøy er integrert i alle fag.


6 kommentarer:

Unknown sa...

Dette var et artig innlegg Reidar. Så gøy at barna ble ivrige og motiverte til å finne ut mer om tallene. For dem opplevde de sikkert det som en lek, mens du som "pedagogen" også så at dette var læring. Det er kanskje noe i det at forskning vise at elever blir mer motivert av å benytte seg av digitale verktøy i undervisningssammenheng?? :)

Reidarious sa...

Takk for det, Jeanette! Ja, jeg tror uten tvil at mange elever synes det er både spennende og motiverende å benytte seg av digitale verktøy i undervisningen. Jeg har selv mange gode minner ved bruk av digitale verktøy fra egen skolegang, og husker hvor stas det var kunne løse skolerelaterte oppgaver f.eks. på datamaskinen. :)

Charlotte sa...

Det er alltid artig å teste ut på sine nærmeste. Det får meg til å tenke på hva vi kan tipse foreldre om som de kan hjelpe barna sine å øve på hjemme. Foreldrene kan jo også ha en del i å gjøre barna fortrolige med Word, PowerPoint og for eksempel det digitale programmet Safari. Da tror jeg vi som lærere har en mulighet til å gjøre oss selv en bjørnetjeneste :)

Reidarious sa...

Uten tvil, Charlotte! :) Helt enig. Foreldre kan i stor grad påvirke sine barn til å bli kjent med ulike digitale verktøy som f.eks. Microsoft Word, PowerPoint, nettspill, kalkulator, ipad osv.

Thomas sa...

Etter ernæring og formering er læring det mest grunnleggende behov i mennesket. Derfor skal det lite til før barn fatter interesse, undersøker og lærer. Kan det tenkes at skolens læring dreper naturlig læringslyst?

Reidarious sa...

Kjenner at jeg i vårens praksis ønsker å prøve ut noen ulike digitale verktøy! Arbeidet med IKT denne høsten har uten tvil bidratt til nysgjerrighet tilknyttet digitale ferdigheter, og bruk av IKT i undervisninga.