Totalt antall sidevisninger

tirsdag 9. september 2014

Oppdrag Breiva

Varierte og praktiske arbeidsmåter med fokus på grunnleggende ferdigheter.


I første samlingsuke var 1.-7.-lærerstudentene som har norsk2 som valgfag på tur. Hensikten med turen var i første omgang at vi skal inspireres til å tenke på varierte og praktiske arbeidsmåter med fokus på grunnleggende ferdigheter, også ute i nærområdet. For mange elever kan undervisning i nærområdet oppleves motiverende, og mer lærefullt enn det tradisjonelle klasseromsundervisningen. Noen fordeler med uteundervisning kan være at elever som får bokstavene i alfabetet visualisert utendørs, kan bidra til at elevene forstår bokstavene bedre. For mange elever oppleves også undervisningen mer engasjerende, dersom den foregår utenfor skolens område.


Med dette i bakhodet, observerte blant annet jeg og noen av mine medstudenter forskjellige bokstaver ute i naturen. Vi observerte også ulike mønstre i naturen som fort kan relateres til symmetri-emnet i matematikk. Dersom man bestemmer seg for å søke etter matematiske momenter ute i naturen, er det ganske utrolig hvor mange relevante funn en kan gjøre. Om man holder øynene åpne, vil en raskt finne flere ulike figurer som sirkler, kvadrat, rektangler, trekanter osv. Dette kan man knytte opp mot emnet geometri i matematikkfaget. 




Her kan man se en trapp satt sammen av materiell formet som rektangler, samt et ensomt eple på bakken formet som en sirkel.



Ute i naturen kan en også lete frem ulike bokstaver. Bilde nedenfor viser til nettopp det.

Hvor mange bokstaver kan man finne her?

I dette bilde kan man se flere av bokstavene i det norske alfabetet. Dersom man studerer de hvite listene rundt døra til dette bygget, i tillegg til den mørke listen på midten av døra som fungerer som en lås, kan man gjenkjenne flere kjente bokstaver. På denne figuren kan man blant annet se bokstavene E, F, I, L og T. En aktivitet man kan gjøre sammen med elevene her, er å gi elevene i oppgave å finne så mange bokstaver som mulig. På bilde nedenfor kan man også finne ulike bokstaver, dersom man ser på høyspentledningene i bakgrunn.
Hvilke bokstaver kan man finne i dette motivet?

4 kommentarer:

Unknown sa...

Å ta med elevene ut for å for eksempel finne geometriske figurer i matematikken, i stedet for å sitte på klasserommet å slå opp i bøker blir en avveksling og motivasjonsfaktor for elevene. Da får de brukt kreativiteten sin og diskutert seg fram til hva de finner. Faguttrykkene i dette emnet blir da flittig brukt og læring vil skje, garantert!

Reidarious sa...

Ja, er helt enig i det! Husker tilbake fra egen skolegang, hvor spennende det var å bevege seg utenfor skolens område. Faguttrykkene i emnet blir uten tvil flittig brukt blant elevene, samtidig som man bygger gode relasjoner elevene seg i mellom og mellom lærer og elev. Gode lærer-elev relasjoner bidrar ofte til et godt læringsmiljø, og er med på å skape trivsel i skolen.

Thomas sa...

Kreativt og godt med fine bilder. Hva med H og V på naustveggen?

Reidarious sa...

Ser i ettertid at jeg har glemt H og V, ja. Godt å få tilbakemelding på det, av en observant leser. Takk skal du ha!