Totalt antall sidevisninger

torsdag 4. september 2014

Skape sammensatte tekster med digitale verktøy


Bruk av IKT i skolen

Hei igjen bloggen!
Denne regnfulle torsdagsmorgenen har jeg valgt tema, og formulert problemstilling til fagtekst 1 i norsk2. Underveis i refleksjonene over bruk av digitale verktøy på barneskolen, slår det meg hvor spennende jeg selv synes det var på barne- og ungdomsskolen med bruk av IKT i skolen.


Bildeadresse her.

Jeg husker godt da jeg selv var elev på grunnskolen, kanskje særlig fra mellomtrinnet og oppover til slutten av ungdomsskolen. Rent undervisningsmessig var det få opplevelser som toppet de timene vi hadde på datarommet på skolen. Vi var på datarommet en gang i blant, og jobbet med fag som matematikk, samfunnsfag, engelsk, musikk, norsk osv. Da jeg begynte på ungdomsskolen ble det stadig mer vanlig at vi skulle lage en muntlig presentasjon av f.eks. en kjent filosof, en by i England eller en kjent komponist. Vi brukte datarommet flittig da vi skulle forberede muntlige framføringer på ungdomsskolen. Nå skal det vel også sies at de ti minuttene på slutten av økta vi ofte fikk til fri bruk på PC-en, har bidratt sterkt til å gjøre arbeidet på datamaskinen til en god opplevelse.


Bildeadresse her.

Vi fikk nesten hver gang vi var på datarommet beskjed om at dersom vi arbeidet bra, og gjorde oss ferdig med de gitte oppgavene, fikk vi "frie tøyler" på datamaskinen på slutten av økta. Det var alltid stor stas! Jeg og mine klassekamerater visste å utnytte den tiden til ulike spillaktiviteter på nett, og å skrive ut bilder av fotballspillerne på favorittlagene våre. Det vekker gode minner å tenke tilbake på den tiden. Det vi den gang sannsynligvis ikke tenkte over, men som i ettertid er interessant å tenke på, er at bruk av datamaskin, Internett, fargeskriver, videospill osv alle er digitale verktøy, som er en av de fem grunnleggende ferdigheter.

Det var alt for denne gang! Nå skal jeg hente frem arbeidslyst og motivasjon til å starte å skrive fagtekst 1.

5 kommentarer:

Kristin sa...

Skjønner at du ble veldig motivert av å få jobbe digitalt, og det er noe å tenke på når man skal være lærer. Kanskje får man fram større interesse og glede i skrivearbeidet dersom elevene får jobbe mer med sammensatte tekster digitalt. Selv om man skriver tekst, får man i tillegg også sette sammen, redigere elementer, og skape med farge og form, noe som mange liker veldig godt. Fint med litt frie tøyler mot slutten av timene, særlig hvis alle får det, og ikke bare de som er kjappest å arbeide.

Reidarious sa...

Helt enig i det du skriver, Kristin! Mange elever opplever det som spennende og motiverende å kunne arbeide med tekstsammensetning digitalt. I praksis i fjor observerte jeg blant annet hvor stor glede mange elever har bare av å kunne legge ved et relevant bilde til teksten sin.
Det er et viktig poeng at samtlige elever får ca.10-15 minutter med frie tøyler på slutten av økta, og ikke bare de elevene som får ferdigstilt arbeidet sitt raskest. Dette kan bidra til økt motivasjon og trivsel i hele elevgruppa!

VeronicaV sa...

Så fint at du trekker frem barndomsminner. Selv hadde jeg gode minner rundt bruk av datamaskin, men ikke bare fordi jeg kunne arbeide med tall, bokstaver og annen skolemateriell, men også gleden av å kunne leke, skrible/tegne, og spille spill på datamaskin, dette bidro til gode samtaler med medelever, engasjement, tilhørighet, og lek i skolehverdagen, som igjen skapte et godt miljø, samt en positiv holdning til data på generell basis. Tror at hvis barna kun får tilgang til å bruke pc når en skal arbeide med skolemateriell, kan gleden i noe grad reduseres. hva tenker du?
Mine tanker er å la barna få lekt seg, og prøvd seg frem på pc, slik at motivasjon og glede for verktøyet er på topp!

Thomas sa...

Du du beskriver så godt i innlegget ditt, og kommentarene så fint supplerer, er fruktbare møter mellom skolens verden og verden utenfor, skolegjøremål og kompetansen til barn og unge.

Reidarious sa...

Takk for det, Veronica og Thomas! Det er uten tvil verdt å reflektere over bruk av IKT fra egen skolegang, og hvilke opplevelser og erfaringer man sitter igjen med. Gjennom refleksjoner fra egen skolegang, har jeg tenkt tilbake på flere gode øyeblikk. Dette har bidratt til å gjøre arbeidet som omhandler IKT i skolen idag langt mer motiverende og spennende.