Totalt antall sidevisninger

onsdag 22. oktober 2014

Blogg som verktøy for refleksjon, skriving og læring

Dette blogginnlegget skal omhandle bruk av blogg som et verktøy for refleksjon, skriving og læring.

Bilde hentet her

All den tid jeg har blogget dette semestret, er det verdt å nevne at jeg faktisk sitter igjen med et faglig utbytte. Fordelen med å være én av totalt 29 bloggere i klassen, er at man får dele erfaringer med hverandre. Selv om det til tider kan oppleves utfordrende å finne relevant innhold å blogge om, føler jeg ofte at jeg har et utbytte av innholdet. Dette gjelder kanskje i aller størst grad pga kommentarene jeg får fra mine medstudenter. I tillegg til at man ofte lærer av kommentarene i egne innlegg, er det også positivt å kunne dele / få erfaringer fra andre sine blogger. I tillegg kjenner jeg til en viss grad at egen skriving drar fordel av blogginnleggene, og at man skriver bedre gjennom å blogge. I et av mine tidligere blogginnlegg skrev jeg om særskrivingsfeil, og i etterkant av innlegget, opplever jeg en mer skjerpet overvåking av egen skriveprosess. Når man blogger er det også selvsagt vesentlig å ordlegge seg på en gunstig måte. Gjennom dette semesterets blogging, har jeg opparbeidet meg en litt mer positiv holdning til blogg, samtidig som jeg ulike og nye måter blogg kan brukes for å fremme læring i skolen

Bilde hentet her
Bilde hentet her
I arbeidet med å lage norskfaglige plakater, for så å skrive et blogginnlegg om det, har jeg fått flere gode ideer til nye og spennende måter å undervise i norskfaget på. Ved å se noen av plakatene og forslagene fra medstudenter, begynner man straks å reflektere over mulighetene som foreligger for oss fremtidige lærere.

5 kommentarer:

Kristin sa...

Enig med deg, at det har vært lærerikt!Mange tema og ideer som har vært interessante. Syns også bloggingen har vært en mer inspirerende variant enn tradisjonelle skriftlige innleveringsoppgaver.

Reidarious sa...

Det er jeg helt enig i, Kristin! Jeg er faktisk positivt overrasket over hvor greit det har vært å skrive blogg dette semesteret. :-)

Kine-Mariell sa...

Så fint du reflektere rundt eget utbytte av blogging. jeg er helt enig med deg i at det til tider kan oppleves utfordrende å finne relevant innhold, spesielt da man vil at det skal "treffe" de andre. Jeg er også helt enig med deg i at det er i størt grad pga. kommentarer fra andre at man har utbytte. Jeg ser stor forskjell på de innleggene jeg har skrevet og som ikke får kommentarer og de som det har blitt kommentarer/diskusjoner på.
Men uansett har bloggingen økt min skriveproduksjon i løpet av ukene, og samtidig blir man mer bevisst på hvordan man skriver i forhold til hvem man skriver til.

Thomas sa...

Skeptisk. Ja. Litt mindre skeptisk. Ja. Rett frem og ærlig. Du sitter faktisk igjen med et positivt utbytte, ikke minst i forhold til plakatmakeri og bruk.
Fine kommentarer fra Kristin og Kine-Mariell som i tillegg til å påpeke det positivt lærerike støtter deg på at blogging også krever sin mann eller dame. Det skal og må være krevende å skrive om noe relevant slik at det inspirerer og engasjerer. Slike utfordringer har i hvert fall (norsk-)lærere godt av.

Reidarious sa...

Takk for kommentarene, Kine-Mariell og Thomas! :-) Ingen tvil om at blogging krever sin mann eller dame. Samtidig er det viktig å understreke at man faktisk sitter igjen med et læringsutbytte, dette skyldes som sagt i stor grad kommentarer på egen blogg, i tillegg til det man kan lese på medstudentene sine blogger.